خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی + نمونه سوالات روش ها و فنون تدریس حسن شعبانی
خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی + نمونه سوالات روش ها و فنون تدریس حسن شعبانی
خلاصه کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی دکتر حسن شعبانی کتاب روش ها وفنون تدریس حسن شعبانی به همراه سوالات تستی روشها و فنون تدریس حسن شعبانی (208 سوال)
منبع آزمون استخدامی آموزش و پرورش (آموزگار ابتدایی)
تعداد صفحات: 62 (خلاصه کتاب) + 67 (سوالات)
نوع فایل: WORD
قسمتی از متن: فصل چهارم : نظریه های تدریس تعریف تدریس از تدریس ، همانند یادگیری ، تعریف های متعددی ارائه شده است اما تعریف جامع به صورت زیر است: عمل تدریس یک سلسله فعالیتهای مرتب ، منظم ، هدفدار و از پیش طراحی شده است فعالیتی که هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است ، فعالیتی که به صورت تعامل و رفتار متقابل بین معلم و فراگیر جریان دارد . این تعریف دو ویژگی خاص برای تدریس مشخص می کند : 1- وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم و شاگرد 2- هدفدار بودن فعالیت های معلم به طور کل توجه به سه نکته زیر در جریان تدریس لازم و ضروری است : 1- تدریس باید هدف داشته باشد 2- روش تدریس باید متناسب با هدف و مقصود باشد ، یعنی بیان کننده آن چیزی باشد که قرار است یاد گرفته شود . 3- مفاهیم به طریقی ارائه شود یا شرایط تغییر به طریقی فراهم گردد که مطابق فهم و توانایی شاگردان باشد . نظریه های تدریس و تحلیل آن : تاکنون نظریه پردازانی مثل تنیسون ، اسکاندورا، لاندا و کیس نظریه های بسیاری در زمینه تدریس ارائه دادند. با وجود تفاوت بین این نظریه ها ولی همه نظریه ها قالب و چهارچوب بزرگتری تحت عنوان یک نظریه جامع تدریس را ارائه کردند . طرح یک نظریه تدریس هماهنگ این طرح از دو بعد تشکیل شده است : بعد اول ؛ نوع مطالعات علمی که خود به دسته های تحقیقات توصیفی ، تجویزی و معیاری تقسیم می شود و بعد دوم ؛ که مربوط به اهداف تدریس و شیوه های آن است که خود به دو پرسش چه و چگونه تقسیم می شود . یک نظریه تجویزی تدریس ( از هدف تا برنامه درسی ) اگر در تدریس هدف معینی را به عنوان هدف نهایی ( هدف نهایی تدریس ) برای شاگرد در نظر داشته باشیم و اگر موقعیت اولیه ( رفتار ورودی ) شاگرد را بدانیم می توانیم با تفریق این دو از هم محتوای درس یعنی آنچه را باید آموخته شود تعیین کنیم . محتوای درس می تواند به بخش های کوچکتر تجزیه شود . بعد از تجزیه عمل مرتب کردن صورت می گیرد و در نهایت برنامه درسی تدوین می شود . هدف نهایی تدریس یا حالت مطلوب برحسب سه جنبه زیر توصیف می شود : الف – هدف نهایی تدریس را با تعیین مهارت ها که به عنوان تکالیف آموزشی کلاس تعریف شده اند مشخص کنیم . ب – هدف نهایی تدریس را با رسیدن به آگاهی و معلومات مشخص تعیین کنیم . ج – هدف نهایی تدریس را با انجام تکالیف و یا حل یک سری عمل محاسباتی یا عمل ابتکاری ، اکتشافی متناسب با حل تکالیف تعیین کنیم . حالت موجود ( ابتدایی ) فعالیت های آموزشی به منظور رسیدن به هدف های نهایی تدریس با توجه به حالت اولیه ( اطلاعات پایه ) شاگرد امکان پذیر است . شناخت اطلاعات پایه برای تعیین محتوای درس لازم و ضروری است . آزمون های معیاری – قراردادی این امکان را به معلم می دهد تا مجموعه تکالیفی را که شاگرد قادر به انجام دادن آنهاست مشخص کند .
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |
بازدیدها: 14