دانلود پاورپوینت آشنايي با اصول تغذیه

دانلود پاورپوینت آشنايي با اصول تغذیه

 

دانلود پاورپوینت آشنايي با اصول تغذیه با فرمت pptودر 90 اسلاید قابل ویرایش

قسمتی از متن پاورپوینت

غذا چیست ؟

غذا به مواد مايع يا جامدي گفته مي شود كه از راه دهان مصرف مي شود و علاوه بر برطرف كردن گرسنگي ، نيازهاي بدن را نيز تامين مي كند . اين نيازها عبارتند از :

 

—انرژي يا حرارت لازم
—مواد اوليه براي رشد و نمو
—ترميم و جانشين كردن سلولها و بافت هاي مختلف بدن كه در اثر فرسودگي از بين مي روند .
مواد مغذی کدامند ؟

اعمال مختلف در بدن توسط مواد مغذی موجود در غذاها انجام می شود . این مواد مغذی عبارتند از :

 

— کربوهیدراتها
— پروتئین
— چربی ها
—ویتامین ها و املاح
— آب
 
کربو هیدراتها :
—شامل انواع نان ، غلات ، حبوبات ، سیب زمینی ، میوه ها و سبزیها ، شیرینی ها می باشد .
—کربوهیدراتها منبع مهم تولید انرژی هستند .
 
پروتئین ها :
—شامل انواع گوشت ، حبوبات ، لبنیات ، تخم مرغ و مغزهای روغنی می باشد .
—برای ساخت و نگهداری ماهیچه ها ، خون ، پوست ، استخوانها و سایر اندامها و بافتهای بدن لازم هستند .
—برای تولید انرژی نیز استفاده می شوند .
—پروتئین ها به 2 دسته (پروتئین های با منشاء حیوانی و دارای ارزش بیولوژیکی بالا و پروتئین های با منشاء گیاهی ) تقسیم میشوند .
 
چربی ها :
—شامل انواع روغن ها و چربی های مرئی و نامرئی ، جامد و مایع می باشد.
—چربی ها بخش ضروری یک رژیم غذایی هستند و انرژی زیادی را در خود ذخیره می کنند .
—باعث جذب مواد مغذی دیگر بخصوص ویتامین ها می شود.
 
تامین انرژی :
—میزان انرژی هر غذا به میزان کربوهیدرات ، چربی و پروتئین موجود در آن بستگی دارد .
—کربوهیدراتها و پروتئین ها در بدن انرژی یکسانی تولید می کنند. در حالیکه چربی ها بیش از 2 برابر آنها انرژی دارد .
—کودکان ، نوجوانان ، زنان باردار و شیرده بیشتر از سایرین نیاز به انرژی دارند .
ویتامین ها و املاح :
—شامل انواع ویتامین های محلول در آب ( ث و گروه ب ) و چربی ( آ – د – کا – ای ) و انواع مواد معدنی مانند آهن ، مس ، روی ، کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، فلوئور ، ید ، منیزیم و … می باشد .
—به این گروه در اصطلاح ریزمغذی ها گفته می شود .
 
آب :
—برای بسیاری از اعمال بدن لازم است .
—بیشتر مایعات سلولهای بدن ، کلیه واکنشهای شیمیایی در بدن و ساخت ادرار ( دفع مواد زائد بدن ) نیاز به آب دارد .
—مصرف 6 تا 8 لیوان آب در روز ضروری است و این نیاز در هنگام بروز بیماریهایی مثل اسهال و بیماریهای کلیوی ، حین ورزش و یا هوای گرم ، مصرف غذاهای پر فیبر و مصرف زیاد چای و قهوه افزایش می یابد .

چگونه ميتوان تغذيه درست داشت ؟

شرط اصلي سالم زیستن ، داشتن تغذيه صحيح است .

 

1- رعایت تنوع

داشتن تغذیه صحیح

2- رعایت تعادل

 

—تعادل به معني مصرف مقادير كافي از مواد مورد نياز براي حفظ سلامت بدن است .
— تنوع يعني مصرف انواع مختلف مواد غذايي كه در چهار گروه اصلي غذايي معرفي مي شوند .

 


جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *