رفتن به نوشته‌ها

ملاحظاتی درباره بحث حفظ الصحه در طب سنتی 1

ملاحظاتی درباره بحث حفظ الصحه در طب سنتی 1

 

حجم فایل : 918.9 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 23
بنام خدا ملاحظاتی درباره
بحث حفظ الصحه در طب سنتی هدف نهائی درس
بازشناسی و دستیابی به مجموعه ای از اطلاعات و راهکارهای تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت بر پایه آموزه های طب اسلامی و سنتی همزمان با بهره گیری از دستاوردهای گذشته و حال بشر جایگاه حفظ الصحه در تعریف طب
تقدم حفظ سلامت بر بازیابی سلامت از دست رفته (قانون، هدایه المتعلمین، چهار مقاله نظامی، …) مفهوم سلامت از دیدگاه بقراط، ابن سینا، سازمان جهانی بهداشت، و نگاه نو به تعریف WHO با بهره گیری از اندیشه اسلامی
– تعادل میان اخلاط اربعه
– تعادل میان کیفیات (فاعله و منفعله) در بدن
– تعادل کار اعضاء و اندامها
– تعریف WHO: رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و معلولیت
– تعریف اصلاحی: تعریف WHO در محدوده هماهنگ با نظام اعتقادی
– منشأ تفاوت در 2 تعریف اخیر: 1- هویت انسان لائیسم Biopsychosocial
2- هدف آفرینش
تئیسم Spritobiopsychoscocial – حفظ الصحه یا بهداشت: (در حالت بهی نگاه داشتن)
– حفظ الصحه: تأمین و حفظ سلامت (مسئولیت جوامع جهانی تا سال 2000 میلادی)
– حفظ الصحه: تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت : WHO (2000 میلادی)
حضرت امام سجاد علیه السلام:
…. و عافنی عافية کافية، شافية، عالية، نامية تولد فی بدنی العافية، عافية الدنيا و الاخرة…. (دعای 23- صحیفه سجادیه) مفهوم و دامنه سلامت در نگاهی دوباره به چند اثر مهم در طب سنتی
علی بن عباس مجوسی اهوازی: الصحه حالٌ للبدن تتم بها الافعال التی فی المجری الطبیعی
ابن نفیس: الصحه و هی هیئهٌ بدنیه، تکون الافعال بها، لذاتها سلیمه و المرض هیئهٌ مضادهٌٌ لذلک
ابن سینا: الاعتدال الذی للانسان له عرضٌ(Range) و له فی الافراط و التفریط حدان …
علی بن عباس مجوسی اهوازی : والصحه اعتدال البدن ضرورت توجه به وضعیت متداول و عادی در تعریف سلامت
علی بن عباس مجوسی اهوازی: ینبغی ان یستعان فی سائر ابواب حفظ الصحه بالنظر فی العادات …. لانها اذا طالت مدتها، صارت کالشیئی الطبیعی اشکال مختلف حفظ الصحه از دیدگاه صاحب هدایه المتعلین
1- حفظ الصحه (مطلق): هر کسی را مزاجی بود صحی ورا بر آن مزاج خویش نگاه داری به چیزهائی که شامل او بوند باز اگر معتدل نبود نگاه دارند و اگر خواهند تا به اعتدال بازآرند، اندک اندک از آن مزاج او، به مزاج معتدل باز آرند بدان تدبیرها که خلاف مزاج این کس بود.
2- السیاسه فی الحفظ: و این تدبیر تن های ضعیف بود چون تن ناقهان و پیران و زنان آبستن
3- التقدم بالحفظ: و این آن بود که علاماتی پدید آید به تندرستان که اگر در نیابند بیماری ها افتد و چون پیش از آنکه نالنده گردند اندر یافته…

 


جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید

بازدیدها: 0

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.