![]() پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش برنامه نویسی به زبان جاوا (Java) در 292 اسلاید
جاوا (به انگلیسی: Java) یک زبان برنامهنویسیِ شیءگرا است. نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید. در سال ۱۹۹۵ به عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد. زبان جاوا شبیه به ++C است اما مدل شیءگرایی آسانتری دارد و از قابلیتهای سطح پایین کمتری پشتیبانی میکند. ایده شیء گرایی جاوا از زبان اسمالتاک گرفته شده است. یکی از قابلیتهای بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام میدهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامههای نوشتهشده به این زبان نسبت به زبانهای نسل اول C بالا است. برنامههای جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) میشوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا میشوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستمعامل خاصی نیستند برنامههای نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا میباشند. شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به همین ویژگی اشاره دارد. تاریخچه![]() جیمز گاسلینگ، ایجادگر جاوا در سال ۱۹۹۰ سان میکروسیستم در حال توسعه نرمافزاری برای استفاده ابزارهای الکترونیکی بود که مسئولیت تیم که آن را تیم پروژه گرین نامیدند جیمز کاسلینگ بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۱ تیم تصمیم گرفت که زبان جدید را OAK بنامند. در سال ۱۹۹۲ تیم پروژه گرین زبان جدیدی را معرفی کرد که با ابزارهای مختلف خانگی و لمسی کار میکرد. در سال ۱۹۹۳ وب جهانی توسعه یافت و زبان جدید با معرفی اپلت که قابلیتهای زیادی به کامپیوترهای متصل به وب میافزود مشهور شد. در سال ۱۹۹۵ زبان OAK به JAVA تغیر نام پیدا کرد و توسط مایکروسافت و نت اسکیپ پشتیبانی شد. در سال ۱۹۹۶ دیگر java زبانی به صورت همه گیر چند منظوره شناخته شده بود. در سال ۲۰۰۷ زبانهایی با استاندارد JVM مانند groovy ایجاد شد و در سال ۲۰۱۴ جاوا سعی کرد با معرفی نسخه ۸ برخی از قابلیتهای زبانهای دیگر را به جاوا اضافه نماید. این زبان قسمتهای بسیاری از گرامر خود را از C و ++C گرفته اما دارای مدل شیگرایی سادهای است و امکانات سطح پایین کمی دارد. کاربرد جاوا درکامپایل به صورت بایت کد است که صرف نظر از معماری و خصوصیات آن کامپیوتر، قابلیت اجرا روی تمامی ماشینهای شبیهسازی جاوا را داشته باشد. اجزای اصلی کامپایلرهای جاوا، ماشینهای پیادهسازی و کتابخانههای آن توسط ا شرکت مذکور از سال ۱۹۹۵ منتشر شد. در مه ۱۹۹۷ این شرکت،نرمافزار رایگان این زبان را فراهم کرد. دیگران هم کاربردهای دیگری از این زبان مثل کامپایلر GNU برای جاوا یا OPENJDK را منتشر کردند. با پیدایش java2، نسخهٔ جدید توانست ترکیبهای جدیدی را برای نوعهای مختلف پلت فرمها ایجاد کند. به عنوان مثال J2EE، باهدف کاربرد برای تشکیلات سازمانی، و نسخهٔ سکوی جاوا، نسخه میکرو برای تلفن همراه منتشر شد. در سال ۱۹۹۶ با هدف بازاریابی، این شرکت نسخهٔ جدید J2 را با نامهایسکوی جاوا، نسخه سازمانی، سکوی جاوا، نسخه میکرو و سکوی جاوا، نسخه استاندارد منتشر کرد. در سال ۱۹۹۷ شرکت سان میکروسیستمز، ISO/IEC JTC1 standards body و Ecma International را به فرمول جاوا تغییر داد. شرکت Sun بسیاری از کاربردهای جاوایش را بدون هیچ هزینهای فراهم آورد. شرکت Sun با فروش مجوز برای بعضی از کاربردهای خاصش مثل Java Enterprise System درآمدی را بدست آورد. در ۱۳ نوامبر ۱۹۹۶ شرکت Sun نرمافزار جاوا را به صورت رایگان و با مجوز عمومی برای همه منتشر کرد. اهداف اولیه
فهرست مطالب: مقدمه اي بر Java برنامه نویسی شی گرا کلاسها و اشیاء متغیر انواع متغیر مقدار دهی اولیه به متغیرها نام گذاری متغیرها قوانين نام گذاری متغیرها انواع متغیرها از نظر نوع اطلاعات انواع داده ای مقدماتی Integer Type Floating Point Type متغیر نوع کلاس اختصاص مقدار به متغیرها توضیحات لیترال لیترال عددی لیترالهای منطقی لیترالهای کاراکتری کاراکترهای خاص لیترالهای رشته ای عملگرها عملگرهای مقایسه ای تقدم عملگرها عملگر new متغیرهای کلاس متدهای کلاس ارجاع به اشیاء تبدیل نوع تبدیل انواع داده ای پایه تبدیل نوع اشیاء تبدیل نوع کلاسها تبدیل انواع داده ای اولیه به اشیاء و بر عکس روش تبدیل یک نوع داده ای اولیه به شیء مقایسه مقادیر اشیاء تعیین کلاس یک شیء تعیین متدها و مشخصه های کلاس آرایه ها تعریف متغیر آرایه ایجاد شیء آرایه عناصر آرایه آرایه های چند بعدی عبارت شرطی If عبارت شرطی Switch دستور For دستور While دستور Do…While دستور Break دستور Continue تعریف کلاسها تعریف متغیرهای نمونه ثابت ها متغیرهای کلاس کلمه کلیدی This محدوده متغیرها ارسال آرگومانها به متدها متدهای کلاس ایجاد متدها با یک نام و آرگومانهای متفاوت متد سازنده فراخوانی یک متد سازنده توسط متد سازنده دیگر Overriding Methods Overriding Constructor متد خاتمه دهنده اپلت محدودیتهای اپلتها ایجاد اپلتها متدهای اپلتها متد Init متد Start متد Stop متد Destroy متد Paint تگ APPLET خصايص ALIGN خصایص HSPACE و VSPACE خصایص CODE و CODEBASE تگ Object کلاس Graphics ترسیم اشکال هندسی ترسیم خطوط چهار ضلعی چند ضلعی و…
|
بازدیدها: 0
اولین باشید که نظر می دهید