رفتن به نوشته‌ها

چگونه با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس ریاضی پیدا کردیم؟ ارائه راهکاری عملی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم راهنمائی

چگونه با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس ریاضی پیدا کردیم؟ ارائه راهکاری عملی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم راهنمائی

 

مقاله اقدام پژوهی

در 39صفحه بصورت word و قابل ویرایش و دارای فهرست مطالب و منابع

چگونه با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس ریاضی پیدا کردیم؟
ارائه راهکاری عملی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم راهنمائی

مقدمه

در سال تحصیـلی 87-86 پست بنـدی آموزش راهنـمائی ناحیه4 شیـراز به صورت عمومی برگزار گردید. به همین دلیل شانس انتخاب مدرسه ای را داشتم که کمی مسیر رفت و آمدش برایم راحت تر باشد. با این امید ابلاغ 12 ساعت تدریس ریاضی مدرسه«راهنمائی دخترانه رضوی1» را از مسئـول آموزش، دریافت کردم.

روز بعد جهت تحـویل ابلاغ به مدرسه رفتم .مدرسه ای نو ساز با کلاس هائی بزرگ و روشن تمام کلاس های مجاور دفتر آموزشگاه،به جای نیمکت،صندلی داشتند و این خیلی باعث خرسندی
من بود. طی گفتگوئی با مدیر آموزشگاه ،آمادگی خود برای تدریس در پایه سوم را اعلام کردم؛ اما ایشـان پایه دوم را برای تدریس من در نظر گرفته بودند.

در روز اول مدرسه، طی سه زنگ، در هر سه کلاس دوم حضور پیدا کردم.در هر کلاس، طبق روال ، بعد از سلام واحوال پرسی ، معارفه و حضور و غیاب معمول ،با صحبت از سر فصل های کتاب درسی ،موضوعـاتی که در کتاب ریاضی دوم راهنمـائی یاد می گیریم را،برای بچه ها تشریح کردم و آنها را با پیش نیـاز های این مبـاحث و نـیز با کاربرد آنها در سـال های بعد آشنـا نمودم. در خلال صحبت، از انضبـاط کلاس و چگونگی تلاش آنهـا برای کسب نمره مستـمر و موفقیت بیشترشان در سال تحصیلی نیز، نکاتی را یاد آور شدم. اما، آنچه در هر سه کلاس به طور آزار دهنده ای، غیر قابل انکار بود ؛ بی میلی دانش آموزان از حضـور در کلاس بود .بی حوصلگی بچه ها ،رشته کلام را از من می ربود؛نگاه های مکرر آنها به ساعت های مچی شان، خمیازه کشیدن های پی در پی اکثرشان و…. همه گویای آن بود که حضور مرا در کلاس نمی خواهند. برخی اصلاً مرا به «هیچ» هم نمی دیدند.

در طول سال های خدمتـم ، این اولین باری بود که روز اول سال تحصیلی را چنین به پایان
می بردم. ذهنم مشغول بود!؟ چـرا کلاس هائی که در آن حضور پیـدا کرده ام تا این حـد بی روح و مخمور بودند؟ آیا «حضـورمن» مورد یک اعتـراض جمعی قرار گرفتـه بودم؟ شـاید دانش آموزان از تعویض معلم سال قبل خود ناراضی هستند؟

منابع ومآخذ:

1)اشتری،ابوالفضل.راهی برای پرورش خلاقیت-مجله رشد و تکنولوژی مهر 86-ص23

2)اسلاوین،رابرت – روانشناسی تربیتی (نظریه وکاربست)- ترجمه یحیی سیدمحمدی-1385- انتشارات روان – تهران

3)جویس،بروس و همکاران – الگوهای تدریس2000 – ترجمه محمدرضا بهرنگی –چاپ

سوم 1380-نشر کمال تربیت-تهران

4)حیدری،مریم. عوامل موثر در پیشـرفت عملکرد دانش آموزان 11 تا 14 سال در درس ریاضی-1380

5)داودی،فیروز. مهارت های تامل با دانش آموزان- مجله رشد و تکنولوژی آبان 86-ص25

6)راصد،سعید. آموزش مستقیم یا یادگیری غیر فعال نتیجه کدام پایدارتر است؟- مجله رشد و تکنولوژی بهمن85-ص21

7)راصد، سعید. ملاک و معیار سوال خوب- مجله رشد و تکنولوژی مهر 86-ص40

8)رفیع پور،ابوالفضل/گویا،زهرا.چرا عملکرد دانش آموزان ایرانی در تیمز منحصر به فرد بود؟

مجله رشد آموزش ریاضی شماره 75-ص15

9)رئیس دانا،فرخ لقا. جو عاطفی کلاس- مجله رشد و تکنولوژی آبان 86-ص9

10) رئیس دانا،فرخ لقا.قابلیت مغز برای تفکر در سطوح بالا تر- مجله رشد و تکنولوژی دی86-ص15

11)شعاری نژاد،علی اکبر.فلسفه آموزش و پرورش –انتشارات امیر کبیر-تهران-1383-چاپ هفتم

کریمی،عبدالعظیم . تربیت چه چیزی نیست؟.انتشارات تربیت1383

12)فاطمی پور – چاپ سوم 1382 – موسسه فرهنگی منادی تربیت- تهران

13)لروکس،جانیس و مک میلان،ادنا – یاددهی هوشمند –ترجمه دکتر علی روف، حمیدرضا

 

توجه: خرید کمتر از 10,000 تومان، مشتری گرامی برخی بانک ها از جمله بانک ملت اجازه خرید اینترنتی با مبلغ کمتر از 10000 تومان را نمی دهند باتوجه به قیمت این محصول اگر در پرداخت مشکلی داشتید از کارت سایر بانک ها برای پرداخت استفاده کنید.

 


جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید

بازدیدها: 0

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.