رفتن به نوشته‌ها

چگونه ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش ساختم؟

چگونه ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش ساختم؟

 

فایل اقدام پژوهی

در 28صفحه بصورت word و قابل ویرایش و دارای فهرست مطالب و منابع

چگونه ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش ساختم؟

مقدمه:

تاريخ هر ملتي، نمادي از هويت آنان است كه در شكل‌گيري شخصيت و هويت جوانانش، نقش اساسي خواهد داشت. تاريخ يكي از مهمترين و بهترين مآخذ تعليم و تربيت براي انسانهاست و همانطور كه گفته شده «هيچ قسمتي از فرهنگ يك جامعه به اندازه‌ي تاريخ در هويت بخشي موثر نيست».1

اين مسئله تنها با آموزش درست تاريخ ميسر مي‌شود. و در اين راه بايد دانش‌آموزان را به گونه‌اي جذب درس تاريخ و فلسفه‌ي حاكم بر آن كرد كه بعد از پايان درس، آنان خود به دنبال چرايي مسائل بروند و به غور و تحقيق در امور بپردازند.

در ارائه‌ي درس تاريخ، چه به صورت سنتي و يا شكل نوين آن، بايد روحيه‌ي كنجكاوي، حقيقت‌جويي و دنبال كردن دلايل، علت‌ها و نتايج تاريخي و نقش آنها را در زندگي حال و آينده‌ي دانش‌آموزان ايجاد كنيم؛ و كاربرد تاريخ براي حال و آينده را واقعاً در روح و جان آنها و كسانيكه تاريخ را تنها حديث گذشتگان (مردگان) مي‌پندارند، به صورت علمي و كاربردي تقويت كنيم.

بقول دكتر زرين‌كوب «آنچه انسان امروز از تاريخ مي‌تواند آموخت شناخت خويش است شناخت معني حيات خويش در واقع…تاريخ تنها محدود به دنياي حاضر- زمان جاري- هم نيست؛ با دنياي گذشته و با آنچه در آينده خواهد بود نيز پيوند اتصال دارد. و …»

درس تاريخ در طي سالهاي اخير شايد براي اولين بار با رويكرد روشمداري و پيوند دادن مباحث تاريخ با زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان، با طرح مباحث متفاوت و متنوع جهت بيان جايگاه و نقش زندگي تاريخي انسان‌ها در رويكرد پژوهش در تاريخ و ارتباط تاريخ با علوم ديگر تدوين و تأليف شده است. كه مي‌توان اين امر را نويد بخش تحولي در چگونگي تنظيم كتب درسي بحساب آورد.

منابع ومآخذ:

1- رشد آموزش تاريخ 25، ويژه آموزش تاريخ (2)، دورة هشتم، شماره‌ي 2، زمستان 1385، تهران، دفتر انتشارات كمك آموزشي، سخن سردبير، ص 2.

2- زرين‌كوب، عبدالحسين، تاريخ در ترازو، تهران، انتشارات اميركبير،1381، ص 26.

3- نوذري، حسينعلي، فلسفه تاريخ، انتشارات طرح نو، تهران، 1379، ص 122.

4- حضرتي، حسن، تاملاتي در علم تاريخ و تاريخ‌نگاري اسلامي، تهران، انتشارات نقش جهان، 1381، ص 21 و20.

5- نورائي، مرتضي، كارگاه آموزش تاريخ شفاهي، فصلنامة تخصصي تاريخ معاصر ايران سال هشتم شماره‌ي 29، بهار 1383، ص 25.

6- استنفورد، مايكل، درآمدي بر تاريخ پژوهي، ترجمة مسعود صادقي، تهران، انتشارات سمت، 1384، ص 201.

7- روزنامة اعتماد، سال ششم، شماره‌ي 1455، 9 مرداد 1386، « به مناسبت سالگرد درگذشت دكتر اميرحسين آريانپور».

8- براي آگاهي بيشتر، ر.ك. رشد آموزشي تاريخ 25، همان، نصرا… صالحي، مقالة « ديوار كوتاه درس تاريخ»، ص 40 -31.

9- دبيرخانه راهبردي درس تاريخ استان اصفهان، بروشور روشهاي فعال تدريس درس تاريخ، شمارة يك، مهر 1382، ص 1.

 

توجه: خرید کمتر از 10,000 تومان، مشتری گرامی برخی بانک ها از جمله بانک ملت اجازه خرید اینترنتی با مبلغ کمتر از 10000 تومان را نمی دهند باتوجه به قیمت این محصول اگر در پرداخت مشکلی داشتید از کارت سایر بانک ها برای پرداخت استفاده کنید.

 


جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید

بازدیدها: 1

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *